Pàgines

30 de gener del 2013

Turisme i competitivitat


Turisme i competitivitat
Article Empresarial Girona nº 24 Gener-Març 2013

En el reiteratiu discurs del nou model productiu que el país necessita sempre es posa l’accent en la presència excessiva que va tenir el sector de la construcció durant els anys de creixement i en la important reculada que hem patit en el sector industrial. Tot seguit es demana invertir més en R+D i prioritzar determinats sectors teòricament de més valor afegit, així com un conjunt de mesures clàssiques de reactivació econòmica. A priori poden semblar bones receptes, però sovint en aquest discurs, hi ha alguns oblidats pel que fa al seu potencial inversor i innovador.

Un cas paradigmàtic és el turisme, motor de l’economia gironina i amb un pes en la nostra ocupació molt important. Un sector amb excel·lents indicadors any rere any, però al qual ni se li demanen, ni s’apliquen les mateixes receptes, o en tot cas no amb tant èmfasis, per promoure’n la competitivitat. Així, la innovació en el sector turístic és una gran oblidada en qualsevol dels programes de suport empresarial, com succeeix de fet amb la major part del sector serveis (excepte en aquell basat en coneixement tecnològic). El dimensionament, la internacionalització o la clusterització del sector turístic no semblen estratègicament prioritaris en l’agenda econòmica del país. Per altra banda també podria ser un sector inversor amb els corresponents incentius, que ajudés així a la reactivació d’altres empreses. En aquest sentit, podrien ser especialment oportunes totes aquelles inversions relacionades amb la sostenibilitat o l’eficiència hídrica i energètica, fet que podria contribuir a la dinamització de l’economia, donada la important xarxa d’hotels que en molts casos tenen un gran potencial de modernització. Un cas molt conegut a les nostres comarques és l’Hotel Empúries, amb indicadors de consum d’aigua i energia molt inferiors a la mitjana del sector; un hotel amb una certificació internacional per la seva clara aposta per una arquitectura sostenible, tots ells, factors que els seus clients valoren molt positivament i el diferencien de la resta d’oferta turística. Un bon exemple d’una tendència a incentivar i promoure.